Kastamonu Üniversitesi | Geleceğini İnşa Edeceğin Üniversite

YABAN HAYATI EKOLOJİSİ VE YÖNETİMİ TEZLİ YÜKSEK LİSANS

Genel Bilgiler

 

Amacı:
Yaban Hayatı Ekolojisi ve Yönetimi tezli yüksek lisans programının amacı, ülkemiz açısından önemli ekonomik ve ekolojik potansiyele sahip olan yaban  hayatı alanında kendini akademik alanda geliştirmeyi hedefleyen öğrencilere lisansüstü eğitim vermek ve bununla beraber yaban  hayatı alanında bilimsel faaliyetlerin sürdürülmesi ve bu kaynakların sürdürülebilirliğinin devamını sağlamaktır. Bununla beraber ormancılık ve tabiat turizmi alanında ihtisas üniversitesi olarak seçilen üniversitemizde bu alandaki çalışmaların arttırılması amaçlanmaktadır.Yaban Hayatı Ekolojisi ve Yönetimi Ana Bilim Dalı, yaban  hayatına mensup türler ve bu türlerin habitatları, biyotik ve abiyotik etmenlerle olan ilişkilerini ekoloji ve yönetim odaklı olarak lisansüstü öğrencilerine sunulmak için tasarlanmıştır. Lisansüstü eğitim boyunca öğrencilerimiz yaban hayvanlarının ait olduğu ekosistemleri, habitatları, biyolojik döngülerini ,ekolojilerini, üremeleri ve popülasyon strüktürleri, popülasyonlar arası ilişkiler, av-avcı ilişkileri, popülasyon ekolojisi, avlak yönetimi, av turizmi ve avlak planlama gibi konular hakkında bilgi sahibi olacaklardır.  Bu alanı başarı ile bitiren öğrencilerimiz yaban  hayatı ve yönetimi alanında sürdürülebilir planlamalar ve uygulamalar yapabilen nitelikli elemanlar olarak uzmanlaşmış olacaklardır. Bu eğitim sayesinde öğrencilerimiz alanla ilgili araştırmalarda bulunup, projelerde yer alırken aynı zamanda bilim dünyasına da katkı sağlamış olacaklardır.

Program Dili: Türkçe

Kabul ve Kayıt Koşulları:

Tezli Yüksek Lisans Programına başvurulabilmesi için aşağıda verilen şartların sağlanması gerekir:

(a) Adayların, ilgili EABD/EASD ve Konservatuvarlar tarafından uygun görülen ve EYK tarafından kabul edilen bir lisans diplomasına sahip olması gerekir.

(b) ALES’ten, başvurduğu programın ilan edilen puan türünden en az 55 (elli beş) puan alması.

(c) Başarı değerlendirme notu, ALES notunun %50’si, Lisans mezuniyet notunun %30’u, yazılı ve/veya mülakat sınav notunun %20’si (Yazılı ve mülakat sınavlarının her ikisinin de yapılması durumunda yazılı puanının %10’u ile sözlü puanının %10’u dikkate alınarak hesaplanır) alınarak belirlenir. Yazılı veya mülakat sınavında 100 üzerinden 50 puanının altında alan öğrenciler için başarı değerlendirme notu belirlenmez ve bu öğrenciler başarısız kabul edilerek sıralamaya alınmaz. Ayrıca bir öğrencinin başarılı sayılabilmesi için ALES, Lisans mezuniyet ve yazılı ve/veya mülakat sınav notlarından elde edeceği toplam puanı en az 50 puan olmalıdır.

(ç) İlgili EABD/EASD’nin kararı doğrultusunda yazılı ve mülakat sınavlarının yapılmadığı durumda başarı değerlendirme notu, ALES notunun %60’ı ve Lisans mezuniyet notunun %40’ı alınarak belirlenir. Başarı değerlendirme notu, 100 üzerinden 50 puanının altında alan öğrenciler başarısız kabul edilerek sıralamaya alınmaz.

(d) İlan edilen kontenjanın 3 (üç) katı kadar öğrenci yazılı ve/veya mülakat sınavlarına alınır. Diğer başvurular değerlendirmeye alınmaz.

(e) Yazılı ve/veya mülakat sınav jürileri, ilan edilen her program için EABD başkanlığı tarafından teklif edilen 7 (yedi) öğretim üyesi arasından, EYK tarafından 3 (üç) veya 5 (beş) asil ve 2 (iki) yedek olmak üzere 5 (beş) veya 7 (yedi) öğretim üyesi sınav jürisi olarak belirlenir. Yazılı ve/veya mülakat sınavı EABD tarafından yapılır. Yazılı ve/veya mülakat sınavına girmeyen adaylar başarısız sayılır.

(f) Tezli Yüksek Lisans Programına başvuran adaylar arasından yukarıda belirtilen başarı değerlendirme notuna göre sıralama yapılır. İlan edilen kontenjan sayısı kadar aday, kesin kayıt yaptırmaları için enstitü İnternet sayfasında ilan edilir. Asıl listede yer alan adaylardan kayıt yaptırmayanların yerine ilan edilen gün ve saatte yedek listeden kontenjan tamamlanana kadar, başarı sıralamasına göre kayıt alınır.

Öğrenim Süresi:

(1) Tezli yüksek lisans programının süresi,  her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en fazla altı yarıyılda tamamlanır.

(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde en az 2,50 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlayamayan, azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

(3) Tezli yüksek lisans programı, en az iki yarıyıl tez çalışması olmak üzere, en erken üç yarıyılda tamamlanabilir.

Ders ve Kredi Yükü: 

(1) Tezli yüksek lisans programı toplam 21 krediden ve 120 AKTS’den az olmamak şartıyla, EABD/EASD başkanlığının öngördüğü zorunlu ve/veya seçmeli seminer dersi dâhil en az sekiz ders, uzmanlık alan dersi ve tez çalışmasından oluşur.

(2) Seminer dersi başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Bir yarıyılda derslerini tamamlayacak olanlar hariç olmak üzere seminer dersi birinci dönemde verilmez.

(3) Öğrencinin alacağı derslerin en fazla iki tanesi lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması şartıyla, danışman onayı ve EYK kararı ile lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca EABD/EASD başkanlığının önerisi ve EYK’nın onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir.

Başarı Denetlemesi:

Tezli yüksek lisans yapan öğrencinin; tez aşamasına geçebilmesi için ağırlıklı genel not ortalaması 2,50’den az olamaz. Ortalama şartını sağlayıncaya kadar tekrar veya yeni ders almakla yükümlüdür. Mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalaması 2,50’den az olamaz.

Ders Programı

Ders Programlarına Enstitümüz Ana Sayfa Duyurular kısmında ulaşabilirsiniz.


Ders Kataloğu


YABAN HAYATI EKOLOJİSİ VE YÖNETİMİ LİSANSÜSTÜ PROGRAMI DERS LİSTESİ
Not: İlgili birim seçilmelidir.
 

 

KOD

 

DERSİN ADI

 

T

 

U

 

K

AKTS (ECTS)

Kredisi

YH

101

Arazi Kamp Teknikleri ve Hayatta Kalma

3

0

3

7,5

YH

102

Kuş Sayım Teknikleri

3

0

3

7,5

YH

103

Yaban Hayatı ve Ekoturizm

3

0

3

7,5

YH

104

Yaban Hayatı Habitatlarının Korunması

3

0

3

7,5

YH

105

Türkiye Memeli Faunası

3

0

3

7,5

YH

106

Biyokaçakçılık

3

0

3

7,5

YH

107

Türkiye Ornitofaunası

3

0

3

7,5

YH

108

Sürdürülebilir Sulak Ekosistemler

3

0

3

7,5

YH

109

Yaban Hayatı Yönetimi Prensipleri

3

0

3

7,5

YH

110

Ormancılık ve Yaban Hayatı

3

0

3

7,5

YH

111

Yaban Hayatı ve Tarımsal Faaliyetler İlişkisi

3

0

3

7,5

YH

  112

Kanatlı Av Hayvanlarının Üretimi ve Salınması

3

0

3

7,5

YH

113

Zoocoğrafya

3

0

3

7,5

YH

114

Habitat Kullanımı ve Yönetimi

3

0

3

7,5

YH

115

Yaban Hayvanlarının Preparasyonu ve Saklanması

3

0

3

7,5

YH

116

Yüksek Lisans Uzmanlık Alan Dersi

4

0

0

7,5

YH

117

  Yüksek Lisans Semineri

0

0

0

7,5

YH

118

  Yüksek Lisans Tezi

0

0

0

7,5

Dr. Öğr. Üyesi Özkan Evcin
Dr. Öğr. Üyesi Özkan EvcinAna Bilim Dalı Başkanıoevcin@kastamonu.edu.tr
Tel: 0 366 280 17 66
Prof. Dr. Erol AKKUZU
Prof. Dr. Erol AKKUZUÖğretim Üyesieakkuzu@kastamonu.edu.tr
Tel: 0 366 280 17 39
Dr. Öğr. Üyesi Kerim GÜNEY
Dr. Öğr. Üyesi Kerim GÜNEYÖğretim Üyesikguney@kastamonu.edu.tr
Tel: 0 366 280 1330
 Prof. Dr. Ömer KÜÇÜK
Prof. Dr. Ömer KÜÇÜKÖğretim Üyesiomerkucuk@kastamonu.edu.tr
Tel: 0366 280 17 01
Doç. Dr. Gonca Ece ÖZCAN
Doç. Dr. Gonca Ece ÖZCANÖğretim Üyesigoncaece@kastamonu.edu.tr
Tel: 0 366 280 1732

Öğretim Planı

Kastamonu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Tezli Yüksek Lisans Programları Öğretim Planı








1. Yarıyıl
DerslerAKTS
Zorunlu Ders (Yüksek Lisans Eğitimine Giriş)7,5
Seçmeli Ders7,5
Seçmeli Ders7,5
Seçmeli Ders7,5
1. Yarıyılda Alınması Gereken AKTS Toplamı30

2. Yarıyıl
DerslerAKTS
Zorunlu Ders (Yüksek Lisans Semineri)7,5
Seçmeli Ders7,5
Seçmeli Ders7,5
Seçmeli Ders7,5
2. Yarıyılda Alınması Gereken AKTS Toplamı30

3. Yarıyıl
DerslerAKTS
Yüksek Lisans Tezi20
Yüksek Lisans Uzmanlık Alan Dersi10
3. Yarıyılda Alınması Gereken AKTS Toplamı30

4. Yarıyıl
DerslerAKTS
Yüksek Lisans Tezi20
Yüksek Lisans Uzmanlık Alan Dersi10
4. Yarıyılda Alınması Gereken AKTS Toplamı30

Mezuniyet için gerekli AKTS toplamı120

Ders İçerikleri

 

KOD

NO

DERSİN ADI VE İÇERİĞİ

T

U

K

 

 

 

YH

 

 

 

101

Arazi Kamp Teknikleri ve Hayatta Kalma

Yaban hayatı çalışmalarında kullanılan başlıca malzemeler ve malzeme seçiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar, türlere göre arazi teknikleri, yaban hayatı araştırmalarında veya kuş gözlem turu, fotosafari gibi etkinliklerde uyulması gereken kurallar, Kamp kurma ve bozma teknikleri; Temel hayatta kalma teknikleri (yön bulma, hava tahmini, işaret bırakma, intikal, zor durumda beslenme, korunma teknikleri), iz ve belirti takibi.

 

 

 

3

 

 

 

0

 

 

 

3

 

YH

 

102

Kuş Sayım Teknikleri

Bu ders, öğrencilerin arazi çalışmalarında ornitolojik araştırma metotlarını ve sahadan veri toplama yöntemlerini öğrenmesi üzerine dizayn edilmiştir.

 

 

3

 

 

0

 

 

3

 

 

 

YH

 

 

 

103

Yaban Hayatı ve Ekoturizm

Ekoturizm, devasa turizm sektörünün doğaya bağlı bir alt kısmı olarak tanımlanmaktadır. Bu derste yaban hayatının doğal kaynak olarak incelenmesi, insanların gezme ve görme isteklerinin yerine getirilmesi ile bir gelir kaynağı oluşturulurken, bu kaynakların korunması için gerekli adımlar ve yaban oldukları gerçeğinin bozulmadan, sürdürülebilir bir ekoturizm yapısı oluşturmak için izlececek yollar ele alınacaktır.

 

3

 

0

 

3

 

 

 

YH

 

 

 

104

Yaban Hayatı Habitatlarının Korunması

Yaban hayatı habitatlarının özellikleri, yaban hayatı habitatlarında kalite kıstasları, yaban hayatı habitatlarının sınıflandırılması, yaban hayatı habitatlarında yangınlar, yaban hayatı habitatlarında işgalçi türler, yaban hayatı habitatlarında böcekler, yaban hayatı habitatlarında hastalıklar, insan kaynaklı habitat kayıpları ve yaban hayatı habitatlarını koruma yollarını kapsar.

 

3

 

0

 

3

 

 

 

YH

 

 

 

105

Türkiye Memeli Faunası

Zoolojinin tanımı Omurgalı hayvanların genel özellikleri, Memeli sınıfının ayırt edici özellikleri, biyolojileri, ekolojileri, taksonomik durumlarının dünyadaki durumu, Biyoçeşitlilik tanımı, Türkiyenin biyoçeşitlilik bakımından özel durumu, coğrafik ve iklimsel faktörlerin biyocoğrafik sonuçları, Memeli hayvan türlerinin ülkemizdeki son durumları, Endemizm tanımı, ülkemizde endemik olarak bulunan memeli hayvanların sistematik durumları ve habitatlarının özellikleri bu dersin konusunu oluşturmaktadır.

 

3

 

0

 

3

 

 

YH

 

 

106

Biyokaçakçılık

Türkiye'nin biyocoğrafik anlamda Dünya'daki yeri ve önemi,Endemizm kavramı, flora ve fauna elemanlarının ekonomik önemi, kaynak gelirler olarak biyoçeşitlilik elemanlarının kullanımı, Biyokaçakçılık terimi ve kapsamı, ülkemizin yurtdışından gelen ve yurtdışına kaçırılan türler bakımından uğradığı ekonomik zarar, biyokaçakçılık kapsamında korunması gereken flora ve fauna elemanları, biyokaçakçılığı yapılan başlıca türler ve korunma durumları, ıucn,bern cites ve diğer anlaşmalar ve kapsamları, biyokaçakçılığın önlenmesi ile ilgili uygulamalar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

3

0

3


 

 

YH

 

 

107

Türkiye Ornitofaunası

Kuşların temel özellikleri, kuş ekolojisi, Türkiye'nin ornitolojik önemi, kuşların sistematiği, Türkiye'deki önemli kuş alanları, Koruma kapsamındaki kuş türlerimiz ve bazı ornitolojik araştırmalar dersin içeriği olarak aktarılacaktır.

 

 

3

 

 

0

 

 

3

 

YH

 

  108

Sürdürülebilir Sulak Ekosistemler

Majör sulak alan ekosistemleri, sulak alanların oluşumu, sulak alan fonksiyonları ve değerleri ve sulak alanlarda ekolojik mühendislik ve yönetimi.

 

3

 

0

 

3

 

 

 

YH

 

 

 

109

Yaban Hayatı Yönetimi Prensipleri

Yaban Hayatı Bilgisi, Doğal yetişme koşullarında yaşayan yaban hayvanlarının yaşam alanlarını, üremelerini, işletilmelerini, korunmalarını, planlanmalarını içeren ve bu hayvanların biyoloji ve avlanma yöntemlerini inceleyen bir bilim dalıdır. Yaban hayatı bilgisi, Orman zoolojisi, orman koruma, orman botaniği, işletme, ekoloji, meteoroloji ve klimatoloji, silvikültür, parazitoloji, iktisat, hukuk gibi bilim dallarıyla sıkı bir ilişki halindedir.Dersin kapsamında Yaban hayatı koruma çalışmaları, yaban hayatı alanları, yaban hayvanları üretimi, işletme ve yararlanma, yaban hayatının planlanması, kuşlar ve memelilerin bilgisi yer almaktadır.

 

 

 

3

 

 

 

0

 

 

 

3

 

 

 

 

 

YH

 

 

 

 

 

110

Ormancılık ve Yaban Hayatı

Ormancılık Bilgisi Dersinin Amacı ve Kapsamı; Orman Ekosisteminin Oluşum Süreci ve Minimal Çevre Faktörleri; Ormancılık Kavramının Değişik Açılardan İrdelenmesi ve Uygulama Biçimleri.; Ülkemizde ve Dünyada Orman Varlığı;Türkiye Ormanlarının Genel Yapısı ve Coğrafi dağılımı; Ormancılık Amaçlarının sınıflandırılması; İşletme Şekilleri ve Orman Formları; Faydalanmanın Düzenlenmesinde Kullanılan Teknik Terimler; Türkiye'de Faydalanmanın Düzenlenmesinde Kullanılan Amenajman Metotları ve Uygulanan Orman Formları; Optimal Kuruluşun Belirlenmesi, İşletme Sınıflarından Sağlanan Toplam Etanın Hesaplanması; İşletme Ormanlarında Bakım; İşletme Ormanlarında Üretim, Taşıma Ve Pazarlama; Orman Ürünleri Üretim - Tüketim Projeksiyonları Ve Arz - Talep Dengelemeleri; Uluslar arası ormancılık süreçleri. Yaban Hayatı Bilgisi, Doğal yetişme koşullarında yaşayan yaban hayvanlarının yaşam alanlarını, üremelerini, işletilmelerini, korunmalarını, planlanmalarını içeren ve bu hayvanların biyoloji ve avlanma yöntemlerini inceleyen bir bilim dalıdır. Yaban hayatı bilgisi, Orman zoolojisi, orman koruma, orman botaniği, işletme, ekoloji, meteoroloji ve klimatoloji, silvikültür, parazitoloji, iktisat, hukuk gibi bilim dallarıyla sıkı bir ilişki halindedir. Dersin kapsamında Yaban hayatı koruma çalışmaları, yaban hayatı alanları, yaban hayvanları üretimi, işletme ve yararlanma, yaban hayatının planlanması, kuşlar ve memelilerin bilgisi yer almaktadır.

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

0

 

 

 

 

 

3

 

 

 

YH

 

 

 

111

Yaban Hayatı ve Tarımsal Faaliyetler İlişkisi

İnsanlık tarihi ve tarımsal faaliyerlerin gelişimi boyunca doğada görülen değişimlerin inceleneceği bu derste özel olarak yaban hayatı habitatlarının nasıl etkilendikleri ve bunun yaban hayatına olan yansımaları incelenecektir. Tarım alanlarının doğa içerisinde yayılımı, değişik tekniklerin kullanımı ve insanoğlunun doğada sürdürülebilirlik ilkelerinden uzak olarak uyguladığı yöntemlerin doğurduğu sonuçlar ele alınacaktır.

 

 

 

3

 

 

 

0

 

 

 

3

 

 

YH

 

 

112

Kanatlı Av Hayvanlarının Üretimi ve Salınması

Kanatlı av hayvanları üretimi, yaban hayvanlarının üretim gerekçeleri, yaban hayvanları için kuruluş yeri seçimi, av kuşlarının yetiştirilmesi ve büyütülmesi, av kuşlarının beslenmesi, Yeşilbaş ördek, Bıldırcın, Keklik ve Sülün üretimi salınması ve korunmaları için nelerin yapılması yer almaktadır.

 

 

3

 

 

0

 

 

3

 

YH

 

113

Zoocoğrafya

Yeryüzündeki hayvanların populasyon, topluluk ve kommünitelerinin coğrafi dağılış desenlerini ve dinamik özelliklerinin temelindeki evrimsel ve ekolojik neden, etmen ve süreçleri konu alan bir derstir.

 

3

 

0

 

3

 

YH

 

114

Habitat Kullanımı ve Yönetimi

Genel tanımlar, Dünya üzerindeki ve Türkiye'deki habitatlar, karasal habitatların sınıflandırılması, habitatların genel yapısı, dinamiği ve zamansal değişimi, küresel iklim değişikliği ve ormanlar, ormanlar ve karbon döngüsü.

 

3

 

0

 

3

 

 

YH

 

 

115

Yaban Hayvanlarının Preparasyonu ve Saklanması

Müze materyali oluşturmanın gerekliliği, Müze materyali olarak kullanılacak örneklerin taşıması gereken özellikler, Omurgasız örneklerini araziden tespit ederken kullanılan metotlar, Omurgasız örneklerinin muhafazası esnasında dikkat edilmesi gereken hususlar, Omurgalı sınıflarının tanınması ve bilimsel araştırmalarda kullanılabilecek örneklerin özellikleri, Balık örneklerinin araziden tespiti ve muhafazası, İki yaşamlıların araziden tespiti ve muhafazası, Sürüngenlerin araziden tespiti ve muhafazası, Kuşların araziden tespiti ve muhafazası , Memeli örneklerinin araziden tespiti ve muhafazası.

 

 

3

 

 

0

 

 

3

 

 

 

 

YH

 

 

 

 

116

Yüksek Lisans Uzmanlık Alan Dersi

Öğrencinin ilgi alanları çerçevesinde öğretim görevlisi ile birlikte ilgi duyulan konu üzerinde bir araştırma projesi oluşturulur. Öğrenci her hafta belirlenen saatlerde dersi veren öğretim üyesine okudukları hakkında rapor verir. Bunlarla birlikte öğrenci belirledikleri konu üzerine öğretim üyesinin gözetmenliğinde orjinal çalışmasına devam eder. Ders, öğrencinin konuya ait en son literatürün bir yorumunu, bu literatüre yapılabilecek katkılardan da bahsetmek suretiyle öğretim görevlisine sunması ile devam eder. Bu süreçte öğrenciden bu alanda bir ya da iki adet mini proje hazırlaması da istenir. Ders, dönem sonunda yapılan çalışmanın öğretim üyesinin değerlendirilmesine sunulmasıyla son bulur.

 

 

 

 

4

 

 

 

 

0

 

 

 

 

0

 

 

YH

 

 

117

Yüksek Lisans Semineri

Seminer dersi program kapsamında, belirli bir konuyu veya problemi tanımlama, veri toplama, verileri analiz edip tartışma ve varılan sonuçların önerilen bilimsel yazım kurallarına uygun biçimde bir rapor olarak sunma amacına yöneliktir.

 

 

0

 

 

0

 

 

0

 

 

 

 

YH

 

 

 

 

118

Yüksek Lisans Tezi

Yüksek lisans tezi, teorik ve uygulamalı derslerin tamamlanmasından sonra gerçekleştirilen bağımsız araştırma çalışmalarına bağlı olarak ortaya konulması gereken bir özgün çalışmadır. Tez çalışması önceden belirlenmiş bir konuya yönelik olup bölümdeki bir akademisyen tarafından yönlendirilir. Danışmanlık gereği öğrencilere literatür ile ilgili bilgiler, uğraşılan konu ile ilgili çözüme uygun yönlendirme, araştırmada etik kurallar hakkında destek sağlanır. Nihai değerlendirme sınavı hazırlanan tezin değerlendirilmesi ile sözlü bir sınavdan oluşur.

 

 

 

 

0

 

 

 

 

0

 

 

 

 

0

                                              Bütün Haberler

                                              Bütün Duyurular

                                              Bütün Etkinlikler

Adı Soyadı
Telefon
Mail Adresi
Dr. Öğr. Üyesi Özkan EVCİN
0 366 280 17 66
oevcin@kastamonu.edu.tr